Jos minulta kysytään suomen kielen hienointa sanaa, niin vahvana voittajaehdokkaana on monisyinen sana palvelulupaus. Tuo sana on kokonaisvaltainen tahdonilmaus, joka pitää pystyä yritystoiminnassa aukaisemaan ja ennen kaikkea lunastamaan koko ajan asiakkaille: minulta tai meiltä saat palveluelämyksen.

Pudasjärven Kehitys Oy:n palvelulupaus on olla luotettava ja osaava kehityskumppani, ja saat meiltä yksilöllistä, luottamuksellista ja joustavaa palvelua. Palvelumme on asiantuntevaa ja maksutonta. Autamme ja neuvomme yrityksen koko elinkaareen liittyvissä kysymyksissä: yrityksen perustaminen, kannattavuuslaskelmien tekeminen, liiketoimintasuunnitelmien laatiminen, yritystoiminnan ja osaamisen kehittäminen, rahoitus ja yritystuet, verkostoituminen, tontti- ja toimitilakysymykset, yrityksen myynti sekä omistajanvaihdokset.

Mikä on sinun yrityksesi palvelulupaus?

Haluan kysyä tätä, koska palvelulupauksen merkitys korostuu, sillä menestyvää liiketoimintaa tavoittelevat yritykset eivät voi kilpailla vain hinnalla, sijainnilla ja valikoimalla. Asiakaskokemuksen merkitys on kasvanut, koska sen arvo materiaan verrattuna on suurempi. Kun elämä siirtyy kaikessa ”digiin”, aineettomat arvot ja ekologisuuden merkitys kasvavat. Korona muutti käyttäytymistä hyvin nopeasti. Siksi asiakkaat kaipaavat vuorovaikutteista ja ihmislähtöistä asiakaspalvelua. Keskeisin menestystekijä onkin asiakaskokemus, ja siitä halutaan kertoa ja jakaa se muille. Minkä asiakaskokemuksessa voittaa, sen markkinointikustannuksissa säästää.

Yksinyrittäjällä ja ennen kaikkea henkilökohtaisessa palvelutuotannossa palvelulupaus realisoituu konkreettisesti koko ajan yrittäjälle. Työllistävässä yrityksessä tämä lupaus on kokonaisvaltaisempi, ja se on myytävä ja pidettävä ensin yrityksen henkilökunnalle, jotta se tasalaatuisuuden nimissä välittyy kaikille asiakkaille. Kun työntekijä sisäistää yrityksen palvelulupauksen, niin se siirtyy arjen työhön. Siksi työntekijät on hyvä sitouttaa palvelulupauksen suunnitteluun. Juhani Tamminen sanoi mieleenpainuvasti eräässä henkilöstökehittämisen koulutuksessa: ihminen haluaa tietää, että välitetään, ennen kuin välittää tietää mitä halutaan. Eli asiakaspalvelijat ovat tärkeimmässä roolissa, kun puhutaan palvelulupauksen lunastamisesta. Palvelutilanteessa yrityksen henki välittyy kokonaisvaltaisesti asiakkaalle.

Haastankin jokaisen yrittäjän miettimään oman yrityksesi palvelulupausta. Kysy asiakkailta palvelukokemuksesta. Analysoi, mistä tuli eniten kiitosta ja mistä vähiten. On myös hyvä huomata, jos jostakin olennaisesta palveluprosessin osasta ei tullut mitään palautetta. Käy tämä läpi itsesi ja henkilökuntasi kanssa. Mekin voimme olla mukana niin halutessasi. Mieti pitääkö palvelulupausta tai palveluprosessia kiteyttää, laventaa tai muuttaa.

Tee rohkeita päätöksiä!