Katseet asiakaskenttään ja tekemistä markkinointiin!
Pudasjärvellä ollaan ihan samassa tilanteessa, kuin kaikilla pienemmillä paikkakunnilla. Paikallinen ostovoima ei enää piisaa etenkin erikoiskauppojen osalta kannattavan liiketoiminnan toteuttamiseen, ja keskustat autioituvat. Tämä totuus on tullut kuultua jo useammankin Pudasjärveläisen yrittäjän suusta. Alueelta rahaa virtaa koko ajan myös muille paikkakunnille ja verkkokauppoihin laajojen valikoimien, aktiivisen markkinoinnin ja hintakilpailun houkuttelemana. Tähän tulee pystyä vastaamaan!
Pudasjärvisille matkailu ja Valtatie 20:n liikenne on merkittävä mahdollisuus ja voimavara, samoin potentiaalia on kivenheiton päässä kulkevalla kantatiellä 78. Kaikki miettivät, miten noista liikennevirroista saisi omansa, ja se onkin rahanarvoinen kysymys. On mielenkiintoista ollut kuunnella paikallisten ihmisten ja yrittäjienkin kommentointia rakentuvista liikenneympyröistä. On näkökulmia puolesta ja vastaan: lisääkö se liikennettä Pudasjärven keskustaan ja yrityksiin, vai vie viimeisetkin pysähtymishalut. Mielestäni liikenneympyrä ei tee yhtään liikettä houkuttelevammaksi ja kiinnostavammaksi, mutta uskon sen jouhentavan liikkumista ja tätä kautta parantavan keskustan ja yritysten saavutettavuutta.
Karrikoiden sanon, että en etelän reissuilla mene Tuurin kyläkauppaan Alavudentiellä olevan liikenneympyrän takia, vaan ihan muista syistä. Arvatenkin lukijalle tulee ajatus, että se on tuollainen esimerkki helppo heittää isosta toimijasta, jonka tietää ja tuntee kaikki, ja jonka resurssit ovat valtavat. No niinhän se on, ja yhtä helppoa se on esittää esimerkkejä verkkokaupan puolelta. Edelleen jokaisen yrityksen omaksi tehtäväksi jää se, että ne potentiaaliset asiakkaat tietävät yrityksen olevan paikkakunnalla ja haluavat tulla hankkimaan yritykseltä sen tarjoaman tuotteen ja palvelun!
Nyt katse on käännettävä asiakkaisiin, markkinointiin ja myyntiin. Tämä tarkoittaa uutta tekemistä, toimintatapojen muutosta, ehkä tuotteiden ja palvelujenkin muutoksia ja verkostoitumista. Tämä uusi tekeminen voi tuntua työläältä, vaikealta, kalliilta, ja siksi pelottavaltakin. Tämän takia se myös passivoi ja helposti tyydytään kuitenkin nykyiseen. Jäädään odottamaan jotakin ulkopuolelta tulevaa epämääräistä tapahtumaa tai muutosta, joka vaikuttaisi positiivisesti oman yrityksen toimintaan. Tähän odotteluun ei ole varaa. Kannustan jokaista yrittäjää reippain mielin tekemään uusia aktiivisia markkinointitoimenpiteitä! Osaltamme pyrimme olemaan tässä apuna ja tarjoamassa esimerkiksi koulutusta markkinointiin.
Isot ovat isoja omien vahvuuksien kautta. Pienet ovat pienempiä, mutta voivat näyttää isommilta, yksilöllisemmiltä, houkuttelevammilta ja palvelevammilta hyvän markkinoinnin kautta. Pienet voivat myös hyödyntää yhteistyötä. Yhteistyöstä hyvänä esimerkkinä on Taipaleenharjun tienvarsimainos, missä yhdessä taulussa mainostavat kolme paikallista yritystä yhdessä. Näin saadaan kustannustehokkuutta! Pitää rohjeta aktiivisesti ja uusillakin konsteilla markkinoida potentiaalisille asiakkaille!
Kiteytän tämän mukaillen Pojun tsemppibiisiä: katseet asiakaskenttään, ei sinne voi käännä selkää, taistelen asiakkaista silmästä silmään, olen markkinoija täynnä tulta ja tappuraa!