Matkailuyrittäjien ensiapu
Kokosin tähän blogiin muutamia huomioita, joista on hyvä tarkistaa itse kullakin yrittäjällä olisiko niistä apua ensihätään. Varsinkin kriisiaikoina on erittäin tärkeää, että tukea osaa pyytää ja sitä myös sitten saa.
Meiltä Pudasjärven Kehityksen asiantuntijoilta voit kysyä mitä vain ja milloin vain. Vastaamme parhaamme mukaan ja etsimme vaikka kiven kolosta ensiapua akuutteihin ongelmiinne, olivatpa ne rahoitukseen, tuotantoon tai henkilöstöön liittyviä. Unohtaa ei pidä myöskään muita julkisen puolen yrityspalvelutoimijoita. Heille Suomen valtio on järjestänyt mittavia tukipaketteja, myös ensiavuksi kriisin keskelle, joten nyt kannattaa olla hereillä ja olla joko suoraan yhteydessä Finnveraan, ELY-keskukseen, BusinessFinlandiin tai sitten yhdessä meidän kanssamme otetaan selvää mikä ensiapupaketti sopisi juuri sinun tilanteeseesi parhaiten.
Mikäli yritystoiminnassanne on nyt olosuhteiden pakosta alkanut tai tulossa lähipäivinä hiljaisempia aikoja, kannattaa nyt hetken hengähdystauon jälkeen ottaa tilanne haltuun ja alkaa kääntää haasteet mahdollisuuksiksi. Jos asiakkaita ei ole enää haitaksi asti, kannattaa ottaa oma henkilöstö saman pöydän ääreen ja ideoida uusia keinoja tilanteesta selviytymiseen. Esimerkkejä löytyy runsaasti, vaikka sosiaalisen median välineistä. Itse luin juuri eilen ravintolan ongelmista, kun asiakkaat katosivat koronan pyyhkäisemänä. Henkilökunta käännettiin nopeasti toimimaan perusravintolatoiminnasta ikään kuin ruokapalvelutoimittajaksi, jolta voi tilata yksittäisiä annoksia toimitettavaksi kotona etätöissä ja –opetuksessa oleville perheille. Näin perheet säästivät aikaansa kaupassa käynniltä ja ruoanlaitolta, saaden valmiin ruoan edullisena toimituksena suoraan kotiinsa.
Itse ideoin tällaisen laastarin yritysten auttamiseen:
Miten itse kukin voisi auttaa oman paikkakunnan yrittäjiä selviämään pahimman yli?
Ostamalla lahjakortteja!
Yrityksen tuotteiden ja palveluiden maksaminen etukäteen lahjakorttien muodossa auttaa yrityksen käyttöpääoman kriisissä. Tällä tavalla yrityksen ”tilauskirja” täyttyy etukäteen ja heti kun kriisi on ohi, päästään vauhdilla kohti normaalia tilannetta. Etenkin parturit & kampaamot, hierojat, kotipalvelun tarjoajat ja käsityömyyjät yms. ovat ensimmäisinä asiakaskadon yllättämiä. Samoin voidaan ostaa lounasravintolan lahjakortteja ja käyttää niitä sitten kun se on mahdollista. Totta kai lahjakortteja voi käyttää myöhemmin itsekin.
Toisten yrittäjien vertaistuki on aina tärkeää ja etenkin juuri tällaisina kriisiaikoina. Niinpä nyt olisi hyvä hetki kertoa omalle tutulle kollegalle millaiset tunnelmat sinulla on. Voit myös pyytää vastapuolta purkamaan huoliaan. Toki positiivisiakin asioita kannattaa nostaa esille, sillä onhan jaettu huoli puolikas ja kerrottu onnistuminen jopa kaksinkertainen ilo.
Autetaan yrittäjiä nyt eikä vasta kun on liian myöhäistä – yhteistyöllä!