Mökkeily yhä tärkeä osa suomalaista kulttuuria. Pudasjärvellä vilisee mökkejä rannoilla, jokivarsilla, vaaroilla, soilla ja tunturissa. Tutkijoiden mukaan mökkeilyn viehätys perustuu siihen, että se poikkeaa arkielämän rutiineista. Mökillä saa hetken järjestää oman elämänsä niin kuin haluaa, ilman kenenkään valvontaa tai sääntöjä. Arjesta irrottautuminen ja arkielämän vastapaino ilmenee, sekä mökin sisustuksessa että mökillä olijoiden vaatetuksessa. Kylien yhteisöllisyys houkuttelee myös mukaan yhteiseen tekemiseen, joka arjessa ja kaupungeissa on usein lähes mahdotonta.

Kesämökiltä ei haeta enää samoja asioita kuin vielä parikymmentä vuotta sitten. Enää ei haluta vapaa-ajalla tehdä ruumiillista työtä, vaan mökille tullaan rentoutumaan, harrastamaan ja viihtymään. Nuoret aikuiset ovat nykyään enemmän kiinnostuneita mökeistä, jotka sijaitsevat aktiviteettien ja palvelujen lähellä, sekä liikuntamahdollisuuksien läheisyydessä. Paikallisia tuotteita ja palveluja ollaan valmiita ostamaan viihtymiseen, ruoanlaittoon, kiinteistönhoitoon, kunnossapitoon ja hyvään oloon. Tämä tarjoaa monenlaisia yrittämisen mahdollisuuksia ympärivuotisesti.

Jotta kauppa käy, niin palveluja täytyy tarjota, ja tehdä ne näkyviksi. Uudet mökkiläiset ja sukupolvet eivät tunne paikallisia ja heidän osaamistaan / taitojaan. Tuotteita ja palveluja ei myöskään haeta kylän ilmoitustauluilta, vaan sähköisistä viestimistä. Noihin kanaviin on kohtuullisen helppo päästä, vaikka kylän sivuston, kaupungin sivuston ja eri markkinapaikkojen kautta. Oman palveluntuotannon kokeilemisen ja tarjoamisen mahdollistaa esim. kevytyrittäjyys. Kun palvelu on pistetty kuntoon ja asiakkaita tuntuu riittävän, niin sitten toiminimi pystyyn. Oma työpaikka voi tehdä lähemmäs kuin uskookaan.