Ihan vieraita ja kaukaa haettuja termejä, eivät koske pk-yrittäjää? Emme elä kuplassa, vaan olemme mukana kansainvälisessä kilpailussa, joka on ihan totta ja arkipäivää myös Pudasjärvellä. Kivijalkakaupan sanotaan vähenevän Suomessa yli viidenneksellä vuoteen 2030 mennessä. Tämä on helppo uskoa, kun näkee verkkokaupassa ja pakettiautomaateilla käyvän sitäkin kovemman huiskeen. Asiakas on laatu- ja hintatietoinen, valikoimalla on väliä ja asiakas haluaa saada erinomaista palvelua. Asiat ovat olleet aina näin ja ovat niin jatkossakin.

Mitä voimme siis tehdä, jotta pysymme kilpailukykyisinä? Timanttinen asiakaspalvelu on tietysti avainsana. Minusta se lähtee liikkeelle jo tilanteesta ennen kuin olet tavannut asiakasta fyysisesti tai saanut hänestä muutakaan vihiä. Kaikki mikroyritykset eivät oivalla, että nykyasiakas etsii ensiksi tuotteita tai palveluja usein verkosta, vaikka ostaisi lopulta kivijalasta. Koska Google kertoo asiakkaalle usein ensimmäiseksi mitä on tarjolla, pitää yrityksesi ja sen tarjonta näkyä edukseen verkossa.

Onko sinulla hyvät kotisivut vai oletko vielä tyyppiä ”kännykkä ja mies”?

Joskus yrittäjä ei edes muista, onko hänellä kotisivuja. Yrittäjän arki on vienyt mennessään, eikä sivujen ylläpito ole ollut oikeastaan yrittäjän mielessä sitten vuoden 2016. Ehkä nämä ovat nykyaikana kuitenkin poikkeustapauksia. Ovatko verkkosivusi siis kutsuvat ja onko ne rakennettu asiakaslähtöisesti? Verkkosivujen ja somen avulla yritys luo kuvaa itsestään ja tuotteistaan. Somessa voi tehdä vähemmälläkin rahalla tai jopa ilmaiseksi hienoa tulosta.

Eihän sitä saa edes kiinni, onko yritystä enää olemassakaan?

Kun asiakas sitten soittaa tai lähettää sähköpostia, hän odottaa saavansa vastauksen heti tai ainakin hyvin kohtuullisen ajan kuluessa. Pk-yrittäjä ajautuu helposti tilanteeseen, että meili on täynnä, eikä viestejä ehti lukea ajoissa. Olisiko messengeristä apua tai onko mahdollista kokeilla chattipalvelua?

Riippuu toki yrityksestä, mikä on toimivinta, mutta digiosaamisella ja digimarkkinoinnilla on oikeasti väliä. Jos tarvitset näihin asioihin apua ja jopa koulutusta, ota yhteyttä yritysneuvojaamme.

Miten hyötyisit itse digitalisaatiosta? Mikä on se juttu, jolla sinun yrityksesi erottuu edukseen ja pärjää kilpailussa?

Digitalisaation hyödyt voi kääntää myös toisin päin ja miettiä yritystoimintaa ja asiakaspalvelua uudesta suunnasta. Paikkakunnalla toimii esimerkiksi vain verkosta löytyvä kukkakauppaa ylläpitävä floristi, joka toimittaa kukkalaitteita tilauksesta esimerkiksi Ouluun. Onko tästä omalla paikkakunnalla kuultu tai moista nähty? Pudasjärveltä löytyy myös pelkästään verkossa toimivia yrittäjiä, jotka luultavasti chillaavat välillä laskettelurinteessä auringon kiillottaessa sopivasti hankia.

Hyvällä asiakaspalvelulla pääsee pitkälle ja kannattaa miettiä markkinoita laajemminkin. Miksi myyt vain Pudasjärvellä? Paikkakunnalla on esimerkiksi huonekaluliike, joka toimittaa tuotteita erinomaisen palvelun nojalla Ouluun, vaikka Oulussa onkin useita isoja huonekaluliikkeitä. Maailma ei siis olekaan vain Pudasjärvi.