Majoitusmyynnissä koettiin merkittävä, 21 prosentin kasvu, ja kokonaismyynti nousi 2,8 miljoonaan euroon. Rekisteröity majoitus kattoi tästä noin 2,1 miljoonaa euroa, ja rekisteröimättömän majoituksen osuus oli reilut 700 000 euroa. Myös käyttöasteiden kehitys tukee kasvun tarinaa. Rekisteröityjen majoitusten huonekäyttöaste nousi 27,7 prosenttiin, mikä on selvä parannus edellisvuodesta ja kertoo kapasiteetin paremmasta hyödyntämisestä myös kesäkuukausina.

Yhteenvetona voidaan todeta, että Pudasjärven kesän ja syksyn matkailukausi oli onnistunut monella mittarilla. Yöpymiset kasvoivat, kansainvälinen matkailu vahvistui ja majoitusmyynti nousi uusille tasoille. Kasvu kertoo vetovoimasta, joka ulottuu perinteisestä mökkimatkailusta aktiivisiin luontoelämyksiin ja kansainvälistyvään matkailijakuntaan.

Lisätietoa: Markus Pyttynen, matkailun yrityskehittäjä